Dostosowanie wymagań edukacyjnych.
- Szczegóły
- Opublikowano: sobota, 07 październik 2017 05:40
- Iwona Pietras
- Odsłony: 8689
Obszary dostosowania obejmują: warunki procesu edukacyjnego tj zasady, metody, formy, środki dydaktyczne zewnętrzną organizację nauczania (np. posadzenie ucznia słabosłyszącego w pierwszej ławce) warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności, metody i formy sprawdzania i kryteria oceniania. Propozycje dostosowania wymagań do indywidualnych potrzeb ucznia.
Uczniowie z dysleksją rozwojową:
- nie odpytywać z czytania na forum klasy nowego tekstu,
- skracać długość tekstów do opanowania,
- uczeń może korzystać z nagrań magnetofonowych lub sfilmowanych lektur,
- czytanie lektur rozłożyć w czasie,
- wydłużenie czasu na zapoznanie się z tekstem, poleceniem, instrukcją o łagodniej oceniać błędy w czytaniu,
- uwzględniać trudności w rozumieniu tekstu: wydłużać czas, zalecić wcześniejsze przygotowanie, przeczytanie tekstu w domu
- wskazywać ważniejsze fragmenty tekstu,
- sprawdzać rozumienie poleceń samodzielnie czytanych,
- pozwalać na czytanie streszczeń, o doskonalić umiejętność czytania ze zrozumieniem.
Uczniowie z dysortografią:
- błędy w pracach pisemnych oceniać w sposób opisowy,
- często sprawdzać zeszyty ucznia, ustalić sposób poprawy błędów,
- przygotowywać ucznia do pisania dyktand podając mu zestaw wyrazów, zdań do pisania,
- zamiast dyktand, robić sprawdziany polegające na uzasadnianiu pisowni, uzupełnianiu zdań z lukami lub pisanie z pamięci,
- odrębnie oceniać wartość merytoryczną wypowiedzi pisemnej,
- podać uczniowi jasne kryteria oceny prac pisemnych,
- wydłużyć czas na prace pisemne,
- w przypadku trudności z redagowaniem wypowiedzi pisemnej: – preferować ustną formę odpowiedzi, – uczyć planowania kompozycji wypowiedzi, – pomagać w doborze argumentów, odpowiednich wyrażeń i zwrotów,
- w tekstach dyktand nie zaznaczać błędów ( na marginesie można wskazać ich liczbę),
- uczeń może uzyskać dobrą ocenę jeśli wyłapie wszystkie błędy w dyktandzie.
Uczniowie z dysgrafią:
- pisanie w zeszycie drukowanymi literami lub co drugą linię,
- pisanie na komputerze ( np. prac domowych),
- uczeń może odczytać nauczycielowi prace pisemne,
- jeśli praca jest niemożliwa do odczytania- odpytywać ustnie, bezpośrednio po sprawdzianie
- obraz graficzny pisma nie wpływa na ocenę pracy.
Uczniowie z dyskalkulią:
- oceniać tok rozumowania, a nie techniczną stronę liczenia i wynik końcowy i odwrotnie dobrze oceniać wynik końcowy, choć strategia postępowania była niejasna,
- naukę tabliczki mnożenia, wzorów, definicji, symboli- rozłożyć odpowiednio w czasie,
- nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi,
- w trakcie rozwiązywania zadań tekstowych upewniać się co do rozumienia treści, w razie potrzeby udzielać dodatkowych wskazówek,
- w czasie sprawdzianów wydłużać czas na rozwiązanie zadań lub zmniejszać ich liczbę,
- uwzględniać trudności z myleniem, przestawianiem cyfr, znaków, symboli,
- materiał sprawiający trudność dłużej utrwalać, dzielić na mniejsze partie,
- pozwalać na wykonywanie obliczeń wybranym przez ucznia sposobem, a zadania z treścią obrazować,
- sprawdziany przygotowywać w formie pisemnej, co pozwoli wyeliminować błędy powstające w trakcie dyktowania,
- stosować większą liczbę zadań wprowadzających,
- pytać częściej, z mniejszych partii materiału,
- indywidualizować ilość i stopień trudności zadań domowych.
Sposoby dostosowania wymagań dla uczniów z dysleksją na innych przedmiotach:
- nie wyrywać do natychmiastowej odpowiedzi, dawać więcej czasu na zastanowienie i przypomnienie sobie informacji,
- dawać więcej czasu na opanowanie zestawu słówek,
- zwalniać tempo wypowiadanych nowych słów i zwrotów,
- przy odczytywaniu teksu przez nauczyciela pozwalać na korzystanie z podręcznika,
- można pozwolić na korzystanie z dyktafonu w trakcie lekcji,
- uwzględniać trudności z zapamiętaniem nazw, dat, nazwisk, chronologii zdarzeń,
- częściej powtarzać i utrwalać materiał,
- podczas uczenia stosować techniki ułatwiające zapamiętywanie,
- różnicować sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności tak, by w razie potrzeby ograniczyć ocenianie na podstawie prac pisemnych,
- dzielić zadania na etapy, sprawdzając każdorazowo efekty wykonania każdego z nich,
- podczas oceniania brać pod uwagę stosunek ucznia do przedmiotu i włożony przez niego wysiłek.
- podczas wykonywania ścisłych operacji wymagających wielokrotnych przekształceń, należy umożliwić ustne skomentowanie wykonywanych działań,
- uwzględniać trudności związane z myleniem znaków działań, przestawianiem cyfr, myleniem indeksów górnych i dolnych, problemy z przecinkiem (ułamki dziesiętne) itp.,
- oceniać tok rozumowania, nawet gdyby ostateczny wynik zadania był błędny, co wynikać może z pomyłek rachunkowych,
- w uzasadnionych przypadkach, pozwolić na korzystanie z gotowych wzorów, tablic, kalkulatora itp.